dinsdag 3 april 2012

De nutteloze fietsoversteekplaats bij AH

Op de website van Stadsdeel Centrum kunnen we lezen:
"De sector Openbare Ruimte heeft als opdracht de best mogelijke dienstverlening te beiden aan alle bewoners, ondernemers en bezoekers die de openbare ruimte in de binnenstad gebruiken" en 
"Dit gebeurt in overleg met bewoners, bedrijven en belanghebbenden"
Jammer dat we daar als Sarphatiblokbewoners zo weinig van merken...
       
We zien hier de hele breedte van de oversteekplaats voor fietsers bij AH, vóór het pand van de Fietsfabriek in de Sarphatistraat, met de schuin aflopende stoep naast de trambaan en die aan AH-zijde. Helaas is aan AH-zijde op dezelfde plaats ook de fietsenstalling gemaakt. Zelfs 2 rijen dik. Als het een beetje druk is kunnen alleen de mensen die hun fiets naast de rijweg hebben staan hun fiets pakken en weer wegrijden en/of oversteken en fietsers die komen aanrijden kunnen hun fiets ook alleen maar op de strook naast de rijbaan zetten. Elke andere doorgang is dan geblokkeerd en dus kunnen de overige fietsers (en scooters!) alleen via het trottoir de lokatie bereiken en verlaten
Omdat er jarenlang, vanaf de komst van AH, geen ruimte en geen afrit/oprit was om over te steken, reden studenten en klanten van AH jarenlang over het trottoir langs Sarphatiblok. Dat was erg irritant en ook gevaarlijk, want soms moesten we opzij springen als we de voordeur uitkwamen om niet geschept te worden en met boodschappentassen lopend werd je soms van achter aangereden. 
Door het sublieme idee van de sector Openbare Ruimte en/of de Gebiedsbeheerder Oostelijke Binnenstad om een fietsenstalling te plaatsen vóór de oversteekplaats rijdt dus nog steeds een deel langs de voordeuren van Sarphatiblok. Om één en ander weer recht te breien en aan de vele "fietsen over de stoep"- klachten tegemoet te komen worden er dan te langen leste op vrijdag 23 maart j.l. nutteloze nietjes geplaatst, waardoor zowel de glazenwasser als de Reiniging niet meer bij de westelijke helft van het Sarphatiblok kunnen komen. Na de plaatsing er van wordt er natuurlijk nog steeds gefietst (zie uitleg hierboven) en als een buurvrouw het nu waagt er iets van de zeggen wordt ze voor "Stomme Hoer" uitgescholden en bedreigd. Dank u hartelijk Stadsdeel Centrum voor deze zinvolle uitgave van ons belastinggeld! Daarna weer jammeren dat de pot leeg is?

Rechts van de boom begint de afrit, maar hier zijn dus al een "fietsparkeervak" en nietjes. Bij de trambaan zien we de schuin oplopende oversteek.

Einde van het "fietsparkeervak". Dit is bij de trambaan ook het einde van de oversteek mogelijkheid.

Links naast de boom eindigt de schuine stoeprand van de oversteekplaats, maar hier staan dus ook nietjes voor het plaatsen van fietsen. De trambaan kan hier al niet meer worden overgestoken. 
Sarphatiblok heeft 3 jaar geleden voorgesteld eindelijk eens iets aan de stoepfietsers te doen en we zijn indertijd ook bij de plannen betrokken, waarbij het uitgangspunt van Sarphatiblok was het de fietsers zo aantrekkelijk mogelijk te maken direct bij AH over te steken. Daarvoor moest dan gewacht worden tot er een veilige op- en afrit van de stoep was gemaakt. Wat schetste onze verbazing toen daarna plompverloren de nietjes en fietsvakken kwamen! Over overleg met bewoners gesproken! 
Het stadsdeel had dus blijkbaar een veel beter plan. Een plan echter, dat niet zou misstaan in het genre: "Laten we eens autoparkeerplaatsen dwars over de rijweg maken." 
Briljant!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten